מהן הסכנות בביצוע "דיאטות מהירות" (כאסח) ?

לפני שבכלל אענה על השאלה, אני רוצה לדבר קודם כל על הסיבה שבגללה כל הרצון הזה "לרדת מהר" נכנס לתוקף בשנים האחרונות ואפשר לומר שהוא די נפוץ. המודעות היום הופכת את הדיאטה המהירה לנדירה יותר ויותר, אבל עדיין יש כאלו שמקדמים אותה ולא תמיד בצורה ישירה.

נתחיל מזה שבעבר קבלת ההחלטות לא הייתה מושתתת על מודל יופי מסוים, כלומר, הבחירות שלנו בעבר היו על סמך נורמה חברתית מסוימת שלא הושפעה ממודל יופי, כי לא היה כזה.

עם השנים וככל שעבר הזמן, עולם הפיטנס והבריאות הפך לסוג של מציאות בדיונית.
נסו רגע לחשוב על זה .. לקחו בעצם דוגמנים והפכו אותם לסמל יופי שאין שני לו. הבחירה נעשית כמובן לפי מבנה גוף, פנים וכו'. ככל שעובר הזמן, גורמים לנו להרגיש שככה גם אנחנו צריכים להיראות (כי זה מה שהכי יפה כביכול), מפתים אותנו באמצעות תמונות שעברו בידיים של הרבה מאוד עורכים שעיצבו אותם היטב לפני פרסום.
לא מזלזלת חס וחלילה באנשי מקצוע מעולם הצילום והעריכה, כן ? אבל בכל זאת, אנחנו חייבים להפסיק להיות תמימים ולהבין שלא כל מה שאנחנו רואים על המסך הוא המציאות. זו הסיבה שגם כתבתי מציאות בדיונית, כי הריאליטי הזה שמציגים לנו בתמונות הוא לא בהכרח אמיתי כמו שאנחנו חושבים.

למה אני מספרת את כל זה .. ? כי אחד הדברים שאנחנו כבני אדם אוהבים לעשות זה השוואות.
בגלל שאנחנו מתחילים לעשות את ההשוואות האלו, העמידה מול המראה מעסיקה אותנו ברוב היום והמחשבה הראשונה שעוברת בראש היא "איך אני מגיעה לגוף כמו שלה הכי מהר שאפשר בלי הרבה סיבוכים ?" (כתוב בלשון נקבה בגלל אחוזי הפופולאריות הגבוהים של התופעה בקרב נשים).

יודעים איך עובדת "דיאטה מהירה" ? אדבר על קצת ..
כדי לבצע "חיטוב" או "ירידה במשקל", אנחנו צריכים להכניס לגוף כמות קטנה יותר של אנרגיה (אוכל) ביחס למה שהגוף שלנו מוציא במהלך היום.
לדוגמה, נניח ואני צריכה להכניס לגוף שלי 2000 קלוריות כדי להישאר במשקל הנוכחי שלי, כדי להתחטב \ לרדת במשקל אצטרך להכניס פחות מ2000 קלוריות כדי ליצור גרעון קלורי ואז אתחיל לראות ירידה במשקל. לרוב, כדי ליצור גרעון ריאלי עבור הגוף שלי, כזה שישמור עליו חיוני באופן יחסי במהלך היום, הסטנדרט הוא להפחית 300-500 קלוריות מצריכת הקלוריות היומית ולכן, במקום לצרוך 2000 קלוריות, אצרוך 1700 קלוריות כדי שאתחיל להתחטב. כמובן שכל צריכה הקטנה מ2000 קלוריות ליום תגרום לירידה במשקל בסופו של דבר, אבל אני מדברת באופן כללי כרגע.
בדיאטות מהירות, אנחנו נכנסים למיינדסט של "לאכול כמה שפחות". אנשים שנכנסים למיינדסט כזה, יכניסו לגוף שלהם (לרוב) פחות מ1000 קלוריות ליום (!!!) ויתחילו בהחלט לראות תוצאות בטווח הקצר. בטווח הארוך, לא בטוח שזה יחזיק כי הגוף יאותת לנו על הצורך שלו באנרגיה. איך זה בא לידי ביטוי ? אדבר על זה ממש עוד כמה שורות למטה ..

מכאן מתחיל מסע בלתי פוסק של ניסוי וטעייה. אנחנו מנסים דיאטות שונות, בודקים מה מתאים ומה לא מתאים, מקזזים כמות גדולה של אוכל במידה וצרכנו יתר על המידה ובתוך כל הטירוף הזה, אנחנו הולכים לאיבוד וחווים המון רגשות אשם וחרטה והלופ הזה הופך להיות אינסופי, כזה שבאמת נמשך לתקופת זמן מאוד ארוכה ולעולם לא נדע איך לצאת ממנו עד שנלך לגורם מקצועי שמבין עניין. מה שבטוח, נחפש כל דרך שהיא כדי להכניס כמות נמוכה משמעותית של אוכל שעשויה לסכן את הגוף.

בזמן שהגוף נכנס ללופים חוזרים ונשנים של עליה וירידה במשקל באופן קיצוני, הוא מפתח מנגנונים המותאמים למצבי הקיצון האלו. לעיתים, הוא אף מייצר מנגנון שמסתגל למצבים כאלו והופך את ה"הדיאטות המהירות" לאיטיות הרבה יותר. זה מאוד משתנה ותלוי איך עובדים עם זה, אבל דיאטות מהירות ברובן משפיעות לרעה על הפעילות המטאבולית של הגוף והשיקום של הגוף לאחר מכן הוא עבודה קשה אפילו יותר.

בנוסף לכך, יש הרבה מאוד משתנים שחייבים לשים לב אליהם כשמחליטים להיכנס ל"דיאטה מהירה":
1. הגוף שלכם נעשה עייף הרבה יותר. הוא צריך להסתגל לכמות אנרגיה מאוד נמוכה שנכנסת אליו במהלך היום, כך שאתם עשויים לאבד את האפקטיביות שלכם, אתם תהיו עצבניים יותר, חסרי סבלנות, בלי חשק לשום דבר ועוד מצבי רוח משתנים המקושרים לעייפות של הגוף.

2. נשים יקרות, אתן עשויות לאבד את המחזור שלכן. כמובן שהמצב הפיך, אבל זה לא מומלץ בפרט אם אתן רוצות לשמור על הפיריון שלכן. כשהגוף לא מקבל את כמות הויטמינים והמינרלים וההורמונים הרלוונטיים שהוא צריך כדי שמערכת הרבייה תתפקד בצורה תקינה, אתן תשימו לב שהמחזור לא מופיע. אל תגיעו למצב הזה ותפנו לאיש מקצוע בהתאם לכך!

3. חשקים בלתי מוסברים לאוכל בכללי ולמתוק בפרט. הגוף כבר מרוקן מאנרגיה ומחפש כל דרך אפשרית כדי למלא את המאגרים האלו. אתם עשויים להרגיש מאוד מאוד רעבים ויגיעו חשקים שכנראה לא חוויתם עד היום.

4. קושי רב בביצוע אימון כושר. מעבר לקושי הזה ולמחסור באנרגיה (שדובר כבר המון), אתם חושפים את הגוף שלכם לפציעות מאחר ולגוף את המשאבים להתאושש אחרי האימונים הקודמים שביצעתם. בטווח הארוך, הגוף חווה עומס שהוא לא מצליח לעמוד בו ותגובת הגוף תגיע בהתאם.

יש משתנים נוספים כגון: השפעה על המאזן ההורמונלי, השפעות שבאות לידי ביטוי בכל הקשור לדימוי גוף, השפעות קיצוניות על מצבים נפשיים וכו'.

לסיכום,
דיאטות מהירות הן טרנד שיחלוף בקרוב, ככה אני מאמינה לפחות. המודעות לתזונה המקדמת אורח חיים בריא צפה על פני השטח יותר ויותר. אנחנו יודעים היום מה הנזקים שאנחנו עשויים להיחשף אליהם בגין ביצוע דיאטה מהירה ואני מקווה שהמאמר הזה עזר לכם להיכנס לפרופורציות ולקחת ברצינות את כל מה שקשור לתיחזוק הגוף שלכם בכל ההיבטים.
גרעון קלורי הוא לא מילה גסה, אבל יש דרך לעבוד עם זה, בטח ובטח לא בצורה של צמצום קיצוני באוכל והימנעות ממאכלים ספציפיים, זו לא הדרך.
אם אתם רואים לנכון להיכנס לתהליך של ירידה במשקל, פנו לאיש מקצוע הרלוונטי כדי לא לגרום לנזקים לגוף שלכם.
בסופו של יום, הגוף שלכם הוא מכונה מדהימה. שמרו עליו, טפחו אותו בהתאם והוא יתגמל אתכם בכל הטוב שיש לו להציע.

Scroll to Top